Selekcija za 2023. godinu

Ljudovanje

Hana Zrnčić Dim, Ana Kreitmeyer

Predstavljajući se nepostojećom glagolskom imenicom Ljudovanje jednako zainteresirano ukazuje na stanje i proces bivanja čovjekom u koegzistenciji s tehnologijom uz implikaciju otvorenoga pitanja: govorimo li oljuđivanju ili odljuđivanju, deformaciji ili transformaciji? Plesni materijal stoga revidira oblik i sastav tijela (koje je dopunjeno i dopunjava neživo ili srasta s drugim živim), njegovo kretanje i položaj (koji je očuđen) kao i status u pozorničkoj hijerarhiji (u kojoj izvođačice lako postaju rekvizitima, a scenografija izvođačem). Predstava višestruko upreže izazov nepreglednoga i podijeljenog izvedbenog prostora (predvorje Kina SC) pa njegove zadatosti naglašava, replicira i razvija skrivanjem izvedbe ili njezinom vizualnom marginalizacijom, afirmacijom slabo iskorištenih elemenata poput poda ili fizičkih prepreka te preferiranjem lokalnoga fokusa. Štoviše, simboličkom i doslovnom inkluzijom publike (svjetlosnim i plesnim zalaženjem u razvedeno gledalište) izvrsno zaokružuje metaforu totaliteta hibridnoga svijeta biosfere i tehnosfere čiji je opseg nesagledljiv, razumijevanje subjektivno, a potankosti vidljive samo povremeno, djelomično i odabranima.

Melusine

Zadarski plesni ansambl: Matea Bilosnić i Nataša Kustura

U energetski snažnoj, odlučnoj i dramaturški iznimno ustrajnoj izvedbi solo Melusine traga za postupcima kojima evidentno ljudsko i naglašeno ženstveno tijelo može približiti stroju ili vratiti njegovoj životinjskoj prirodi. Premda se u tu svrhu koristi i izgled izvođačice odnosno frizura (dugi rep ili možda izolirani električni vodič?) te elementi kostima (metalizirane rukavice kojima se substituira šaka kao prepoznatljiva odrednica primata), fascinantno i zastrašujuće negiranje ljudskosti tijela prvenstveno je provedeno domišljatim pokretom i pomnim oblikovanjem svjetla. Tako povlačenje na leđima, unatražno prevrtanje ili „četveronožno“ poskakivanje uspješno oneobičava formu plesačice, dok prepuštanje tijela zamasima, izbačajima, trzajima ili sili teže potkopava njezinu volju. Analogno suspostavljenim konvencijama tretmana tijela scensko ga svjetlo povremeno pokazuje tek fragmentarno, iz neočekivanoga kuta ili kao sjenu/slutnju otkrivajući nam njegove iznenađujuće pojavnosti, a mehanički i prirodni ritmični zvukovi potcrtavaju podvojenost njegova identiteta rezultirajući harmonijom svih korištenih scenskih komponenti.

Geometrija daha

Zagrebački plesni ansambl, Laura Arís Álvarez

U tematskome smislu predstava Geometrija daha inspirira se elementarnim kako bi ga dramaturški i koreografski višestruko raslojila u dojmljivome izvedbenom materijalu nudeći recepcijsko iskustvo bogato interpretacijama. Svjetlo (bijelo i raspršeno u spektar boja različitog intenziteta na odjeći izvođača), tlo (kamen koji utemeljuje, označava, dijeli, organizira, ali i zvuči) ili kruženje (odnosa, energije, kemijskih elemenata u različitim agregatnim stanjima, vremena) korijen su raznovrsnih plesnih sekvenci asocijativnih veza s povremenom refleksivnom notom. No uz impresivna vizualna rješenja, hipnotičku glazbu i vrlo jednostavni rekvizitarij (poput dugih štapova, gomile kamenja i hudice koja može udomiti dva tijela) velikoga performativnog potencijala, kralježnicu izvedbe čini samosvojno izražajno tijelo. Naizmjenično se nadaje kao energični solo, pulsirajući duet te uvezani kolektiv koji ispituje granice poroznosti, traži krhku ravnotežu ili se sabija u fluidno klupko, ali uvijek zadržava autorsku sigurnost ne iscrpljujući interes gledatelja.

Talking Head Case

Sabmarine, Endi Schrötter i Lara Frgačić

Izravna, koncizna, jasna i bez digresija Talking Head Case gledatelja spremno uvlači in medias res, u akromatski poslovni krajolik koji izvođače mnogostruko pritišće. Kostimografsko ujednačavanje, kontrola kretanja, podrazumijevana učinkovitost, nužnost prilagodbe pa čak i imperativ relaksacije u njegovoj su službi i nadzirani pogledom drugoga, dok gotovo očekivani ishodi uključuju suptilno naznačenu fragilnost, paralizirajuću nesigurnost, otvorenu fizičku krizu ili pokušaj da se zadovolje nametnuti kriteriji tjelesne izvrsnosti. Stilska raznovrsnost (koja uključuje i govorne „ispovjedne“ fragmente), scenska razvedenost koja prelazi margine pozornice te sklad izvedbe plijene pozornost i pouzdano vode kroz stalnu potragu za prihvatljivom verzijom sebe i održivim suživotom u uzbudljivoj dinamici opiranja i pristajanja, napetosti i popuštanja, opresije, ali i neočekivane podrške. Talking Head Case ne smjera pretencioznim rješenjima ni idealističkim stavovima, već bistroj slici svakodnevne borbe.

Salto Animato

Tena Bošnjaković, Nastja Štefanić Kralj i Filipa Bavčević

Zaigrana i zapitana predstava Salto Animato u svojoj inspiraciji ambiciozno poseže sa slavnim predlošcima (Beumarchaisovim Figarovim pirom kao i žanrom komične opere) kojima će se dosljedno prikloniti i vizualnim impresijama – šminkom (varijacija bijelo-crvenog kontrasta), kostimom (ekstravagancija zadržana u raskošnim cvjetnim uzorcima i odabranoj paleti boja) te rekvizitarijem (kolač!). Ključni performativni zadatak, međutim, svodi na mjeru dvaju plesačica. Uz odabir Figara kao (scenski podvojenoga) žarišta na konceptualnoj razini privlači koreografskim postupkom medijskoga transfera ideja vještine, intrige, konflikta ili kraja čija ga konvencionalna „sreća“ prazni od kakva drugog značenja iz jezične (a implicitno i glazbene) u sferu pokreta. Iskazanu namjeru potom ekspresivno i atraktivno ostvaruje akrobatikom, komičkim efektima, prevrtanjem, iskretanjem, izobličenjem, posustajanjem, ali i naglašenim prekidima koji uz scensku komentatoricu i zidne natpise upućuju na naličje izvedenoga i nude dodatni angažman gledatelju.

Čestitamo autorima i organizacijama čiji radovi su ušli u završnu distribuciju gostovanja za 2023.

Također zahvaljujemo svim umjetnicima, organizacijama i udrugama koje su se prijavile na javni poziv. I dalje očekujemo Vaše prijave i time naš zajednički doprinos postprodukciji suvremenih plesnih predstava i njihovoj većoj javnoj vidljivosti.

Kako su nam sredstva radikalno smanjena iz sasvim nepoznatih razloga nismo si mogli dopustiti tročlanu selekcijsku komisiju, već smo se odlučili za jednog selektora u osobi vrlo uvažene znanstvenice Dr.sc. Višnje Kačić Rogošić /Katedra za teatrologiju i dramatologiju/ Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Ovom prilikom Dr.sc. Višnji Kačić Rogošić zahvaljujemo na kvalitetnoj i konstruktivnoj selekciji.

S obzirom na smanjena sredstva Plesna mreža Hrvatske morat će uložiti izuzetne napore da realizira distribuciju u 2023. Iz tog razloga molimo autore i organizacije koje su ušle završnu distribuciju da ne očekuju čuda, ali distribucije će svakako biti. Ne posustajemo u našim naporima za bolju i sigurniju budućnost distribucije suvremene plesne produkcije u Hrvatskoj.

Plesna mreža Hrvatske predložila je projekt nove postprodukcije u formi Kooperativnog repozitorija i interaktivnog portala i do krajnjih granica naše izdržljivosti boriti i izborit ćemo se za njegovu primjenu i involviranje u suvremene plesne prakse. Projekt ima jasnu ideju i metodu, otvara teme i postavlja pitanja, te promišlja budućnost koja reflektira kompleksnost današnjeg stanja društvenih i kulturoloških fenomenologija. Problematizira temeljno pitanje?
Kako će umjetnici svoje vizije dovesti u promišljanje i dijalog s javnošću.

U tom kontekstu neophodno je da suvremena plesna scena i njeni umjetnici konačno imaju svoj “medij” putem kojeg će komunicirati s javnošću i partnerima.

Mediji danas djeluju u predrefleksivnoj pozadini i sukonstruiraju iskustvo naše stvarnosti što sigurno ima svoje pozitivne i negativne konotacije. Bez obzira na tu činjenicu bez vlastitog medija definitivno smo osuđeni na vječitu autsajdersku poziciju u kojoj se momentalno nalazimo. Pitamo se kome smeta ovakva projekcija budućnosti suvremene plesne produkcije. Projekt je bio svima dostavljen i kao rezultat ovog izuzetno zahtjevnog i stručnog posla, ne bagatelizira samo nas već i dio znanstvene zajednice pomoću koje smo osmislili ovaj projekt. Ono što doživljavamo jest muka koju sa sobom donosi svaka kulturalna pa tako i plesno kulturalna metamorfoza uz poteškoću promišljanja ne samo na pojedinačnoj nego i na zajedničkoj razini. Uz ovu kratku opservaciju još jednom Vam zahvaljujemo na prijavama i podršci. Bez Vaših prijava mi ne postojimo. Velika je to odgovornost i ponosni smo i na Vas i na organizaciju koju vodimo.

Tim PMH